Kā rīkoties dažādās krīzes situācijās, kā palīdzēt saviem tuviniekiem un kur saņemt profesionālu atbalstu!

Pašpalīdzības materiāls sagatavots Eiropas Sociālā fonda projekta „Biedrības „Skalbes” administratīvās kapacitātes stiprināšana” Nr.1DP/1.5.2.2.2/12/APIA/SIF/095 ietvaros.

Materiāls ir sagatavots ar Eiropas Savienības Sociālā fonda finansiālu atbalstu.

Par materiāla saturu atbild biedrība „Skalbes”.

92,07% no Projekta finansē Eiropas Savienība ar Eiropas Sociālā fonda starpniecību. Apakšaktivitāti administrē Valsts kanceleja sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu.

 

 

 

Krīze ir stāvoklis, kurā cilvēks uztver notikumu/situāciju kā nepanesamas grūtības, kas pārsniedz cilvēka ierastos situācijas risināšanas veidus un galā tikšanas stratēģijas. (Gilliland &James, 1997).

Ja spriedze netiek mazināta, cilvēkam draud nopietni emocionāli, fiziski, kognitīvi un uzvedības traucējumi!

 

Krīzes situāciju cilvēks var piedzīvot ja:

  • katru dienu notiek kaut kas jauns –  viena nelaime pēc otras;
  • viens un tas pats stāsts atkārtojās ar jaunām iezīmēm;
  • piedzīvo ilgstošus traumatiskus notikumus;
  • piedzīvo pēkšņu traģisku notikumu, katastrofu.

 

Krīzes intervences darbs ir specifisks psiholoģiskās palīdzības veids. Krīzes tālruņa palīdzība ir anonīma un pieejama ikvienam Latvijas iedzīvotājam 24 stundas diennaktī un 365 dienas gadā. Krīzes intervence ir vērsta uz spriedzes samazināšanu krīzes laikā, precīzi definējot un nosakot problēmu. Krīzes tālruņa speciālisti ir speciāli apmācīti un gatavi uzklausīt un atbalstīt ikvienu zvanītāju. Šādās sarunās krīzes telefona darbinieki nodrošina atbalstu uzklausot un nepieciešamības gadījumā sniedz informāciju par to kur var vērsties pēc palīdzības. Krīzes telefona konsultanti nemēģina atrisināt visas klienta problēmas, bet mēģina kopīgi ar klientu noteikt to problēmu, kuru šobrīd ir iespējams risināt. Savas problēmas pārrunāšana palīdz cilvēkam paskatīties uz savu grūtību no malas, palīdz sakārtot domas un normalizēt emocionālās reakcijas. Krīzes tālruņa darbu iespējams salīdzināt ar neatliekamās medicīniskās palīdzības darbu, kad tiek nodrošināta tūlītēja emocionālā palīdzība, taču tālāko palīdzību klientam ir jāmeklē pašam, piemēram, pie psihologa, ģimenes ārsta vai cita speciālista. Kopā ar klientu tiek izveidots īstermiņa reāls plāns, kas palīdz klientam risināt savu problēmu. Ideālā varianta tiek panākts, ka klients ticis galā ar savu patreizējo krīzi un sāk uzlabot savas vispārējās problēmas risināšanas prasmes.

 

Ieteikumi, ko darīt, ja saprotat, ka esat krīzē:

  • Atpūties vairāk nekā parasti;
  • Runā vairāk ar citiem par notiekošo;
  • Atceries, ka tavas izjūtas ir normālas reakcijas uz smagu stresa situāciju;
  • Atļauj sev justies slikti un runāt par to ar citiem;
  • Uzturi ierasto dienas režīmu;
  • Ēd sabalansētu un regulāru uzturu, pat ja tev negribas;
  • Vingro un vairāk kusties;
  • Raksti dienasgrāmatu, zīmē, raksti dzejoļus, vēstules.

 

Ieteikumi ģimenes locekļiem, tuviniekiem un draugiem:

  • Uzmanīgi klausīties;
  • Pavadīt laiku ar šo cilvēku;
  • Piedāvāt savu klātbūtni, pat ja viņš nav lūdzis;
  • Apliecināt, ka viņš ir drošībā;
  • Palīdzēt viņam ikdienas darbos;
  • Ļaut pabūt vienam;
  • Neuzņemt personiski viņa dusmas un citas jūtas;
  • Nesakiet viņam: „labi, ka nebija sliktāk,”- diez vai tas palīdzēs. Labāk sakiet, ka jums ir žēl, ka tā ir noticis, un jūs gribat viņam palīdzēt.

 

Būtiski atcerēties un izvērtēt katras situācijas nopietnību un nepieciešamību piesaistīt citus speciālistus. Pirms zvanīt uz krīzes tālruni vispirms jāparūpējas par savu vai citu cilvēku fizisko drošību. Gadījumos, ja kāds ir ievainots, vai draud briesmas, svarīgākais ir pēc iespējas ātrāk sazināties ar operatīvo dienestu darbiniekiem:

  • Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu – 112
  • Neatliekamo medicīnisko palīdzību – 113
  • Valsts vai pašvaldības policiju -110.

 

Ja esi nokļuvis grūtībās, atrast atbalstu un palīdzību iespējams arī izmantojot interneta vietni: www.iespejukarte.lv. Vietnē ir apkopota informācija par pašvaldībās, valsts iestādēs un nevalstiskajās organizācijās pieejamajiem pastāvīgajiem pakalpojumiem, kā arī par iespējām, ko Eiropas Savienība piedāvā saviem iedzīvotājiem. Klikšķini uz „meklēšana”, ieraksti savu dzīvesvietu un uzzini, kādu palīdzību Tu vari saņemt. Interneta vietnē ir iespējams noskaidrot kur saņemt pirmās nepieciešamības lietas, emocionālo un krīzes atbalstu, informāciju par integrāciju sabiedrībā un izglītības iespējām, darbu un sociālajiem pakalpojumiem.

 

Saņemt atbalstu ir iespējams ne tikai telefoniski vai klātienē, bet arī izmantojot interneta vietnes, kurās iespējams gan izteikt domas, gan diskutēt par sev nozīmīgām tēmām. Runāt par pašnāvības domām, par pašnāvības mēģinājumu vai tuva drauga, ģimenes locekļa pašnāvību, bieži vien ir tabu tēma – apkārtējie mēdz izvairīties no šādām sarunām, jo jūtas nobijušies, nezinot, ko teikt, kā atbildēt. Lai paplašinātu iespējas saņemt atbalstu un informāciju, tiem, kam tas ir nepieciešams, ir tapis forums pašnāvību novēršanai www.stastiundzivo.lv – draudzīga un atbalstoša vide ikvienam, kas nonācis grūtībās.

 

Būtiska informācija kur zvanīt grūtās situācijās:

  • Biedrība „Skalbes” krīzes, psiholoģiskā un emocionālā atbalsta tālrunis- 67222922 (Lattelekom), 27722292 (Bite). Darba laiks: 00:00-24:00
  • Rīgas domes Labklājības departaments Bezmaksas informatīvais tālrunis 80005055 (par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību Rīgas pašvaldībā). Darba laiks: P, O, T, C, Pk. no: 9:00 Līdz: 17:00
  • Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Bērnu un pusaudžu bezmaksas uzticības tālrunis 116111. Darba laiks: darba dienās no 08:00 līdz 23:00, sestdienās no 08:00 līdz 22:00, svētdienās no 10:00 līdz 22:00.
  • Valsts policijas Ziemeļu reģionālās pārvaldes anonīmais uzticības tālrunis 67014077. Iedzīvotāji tiek aicināti ziņot par nelegālām alkohola tirdzniecības vietām, meklējamām personām, vardarbību ģimenēs, narkotikām.
  • Rīgas Sociālā dienesta Informatīvais tālrunis – konsultācijas un izsmeļoša informācija ar atkarībām saistītos jautājumos 67037333.

Darba laiks: P, O, T, C, Pk. no 9:00 līdz 17:00

  • Bezmaksas psihologa konsultācijas aizbildņiem, audžuģimenēm, adoptētājiem, viesģimenēm, bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kā arī ģimenēm ar bērniem krīzes situācijā – 29235118